23948sdkhjf

Coop-topchef klar med stor ændring: Vi er gået for langt

Den nye topchef for Coop kommer nu med konkrete eksempler på, hvordan baglandet skal høres mere.

De enkelte kæder og butikker i dagligvaregiganten Coop skal have mere indflydelse og lov til at stille krav på vegne af kunderne – uden at blive mødt af døve øren.

Sådan lyder meldingen fra Coops nye topchef, Kræn Østergaard Nielsen, som især vil inddrage baglandet mere i det sortiment, der møder kunderne ude i butikkerne.

- Vi er kommet for langt væk fra kunderne, fordi dem, der er tættest på kunderne, ikke har haft så meget at skulle have sagt, siger Kræn Østergaard Nielsen til RetailNews.

Læs også: Danmarks største brugsforening i opråb til chefen

Kræn Østergård Nielsen er 40 år gammel og begyndte sin karriere som salgsassistent i SuperBrugsen Hørning i Østjylland, hvor han er vokset op.

Siden blev han indkøber i Dansk Supermarked, marketingchef i 3-Stjernet, og fra 2004-2012 var han bl.a. divisionsdirektør i ISS, inden han i 2012 kom til McKinsey & Company som management konsulent.

I Coop har han bl.a. været ejendomsdirektør, teknologidirektør og medlem af direktionen som koncernfinansdirektør.

Fra den 8. september har han været øverste chef i Coop.

Coops nye topchef medvirker i den første udgave af RetailNews’ nye magasin. Her løfter han bl.a. sløret for sine butiksplaner og fortæller nyt om den største investering i Coops historie.

Du kan modtage første udgave af magasinet gratis ved at tilmelde dig her.

Medindflydelse på varerne

Kræn Østergaard Nielsen tog for få uger siden over som øverste chef i Coop efter forgængeren Peter Høgsted, som fik syv år på posten.

Nu varsler Kræn Østergaard Nielsen en ny retning for Coops kæder, der består af Fakta, Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Irma, samt de selvstændige brugsforeninger, der ejer en tredjedel af Coops 1.100 butikker.

- Vi skal give mere handlefrihed til de enkelte butikker og kæder. De har haft for lidt indflydelse. De skal kunne træffe beslutninger og være kravstillere på vegne af kunderne – også til mig. Det bliver en stor ændring, siger Kræn Østergaard Nielsen.

Hvis SuperBrugsen for eksempel oplever, at kunder efterspørger veganske varer, som ikke er at finde på hylderne, skal kæden kunne gå til koncernledelsen og stille krav om flere veganske varer.

- Hvis vi lytter til dem, der er tættest på kunderne, rammer vi også kunderne bedre. Kæderne skal ikke kun fokusere på butiksdrift. De skal også kunne stille krav på vegne af kunderne, siger Coop-topchefen.

Ros fra brugsformændene

Baglandet i Coop har tidligere kritiseret koncernen for at være for topstyret. Derfor er det glædeligt, at de enkelte kæder og butikker nu får mere ansvar og indflydelse på blandt andet sortimentet.

Coop er landets næststørste dagligvarekoncern kun overgået af Salling Group.

Coop består af knap 1.100 butikker under kæderne Fakta, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, LokalBrugsen, Kvickly og Irma.

Butikkerne er dels ejet af Coop Danmark og dels af en række selvstændige brugsforeninger.

Derudover favner Coop-koncernen også Coop Bank og Coop Invest.

Coop har 1,8 mio. medlemmer, der sidste år fik bonus, medlemsrabatter og medlemsfordele for 998 mio. kr., heraf 205 mio. kr. i direkte bonus.

Coop-koncernen har 40.000 ansatte og en årlig omsætning på cirka 50 mia. kr.

Det mener Søren Tang Sørensen, formand for Brugsbevægelsens Arbejdsgiverforening og talsmand for de selvstændige brugsforeninger.

- Det er vigtigt, at der er den rigtige dialog mellem dem, der står for hhv. butiksdrift, varekøb, distribution og markedsføring. Der skal bedre sammenhæng til. Det har vi savnet, siger han til RetailNews.

Samme melding kommer fra landets største brugsforening, Brugsforeningen for Als og Sundeved, der driver to Kvickly-varehuse, tre SuperBrugsen, fem Dagli’Brugsen og tre Fakta-butikker.

- Dem, der træffer beslutningerne, sidder i dag for langt væk fra kunderne, siger direktør Lars G. Andersen til RetailNews.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142